Вітаю всіх зайшли!

Автомобільні акумулятори реагують на зміну температури повітря, і зараз, з настанням холодів, їх потрібно заряджати, стосується це, в першу чергу, необслуговуваних акумуляторів. Взимку в холоди акумулятори розряджаються швидше, тому і при коротких поїздках напруга на акумуляторі може раптово опуститися нижче небезпечного порога, генератор просто не буде встигати заповнювати запас енергії і в один прекрасний момент машина просто не запуститься. Для таких випадків корисно мати вдома зарядний пристрій, який навіть не обов’язково купувати в магазині – можна зібрати своїми руками з цілком доступних компонентів. Якщо під рукою вже є досить потужний трансформатор на 16-20в і відповідний корпус, збірка всього зарядного може обійтися буквально в копійки. Акумулятор повинен заряджатися струмом приблизно в 1/10 частина його ємність в ампер-годинах, наприклад, для акумулятора в 100 а/год оптимальним зарядним струмом буде 10 а, для акумулятора 50 а/год відповідно 5 а. Перевищення зарядного струму може обіцяти пошкодженням акумулятора, якщо ж струм буде нижче оптимального – процес зарядки просто може зажадати більше часу. З огляду на, що найбільш поширені акумулятори 60 – 120 а/год, зарядного пристрою з максимальним струмом в 6 а буде цілком достатньо для нечастого домашнього використання. Його схема представлена нижче.

Найголовніша частина зарядного пристрою – трансформатор, він повинен бути досить потужним, щоб забезпечити процес заряду на потрібному струмі. Найоптимальнішим буде трансформатор з напругою на вторинній обмотці 18в і струмом 6..10а, для досягнення потрібного напруги або струму можна з’єднувати вторинний обмотки послідовно, або паралельно (якщо вони однакові), також з’єднувати можна і трансформатори в пари. Наприклад, на барахолках можна знайти радянські накальні трансформатори від лампових пристроїв, вони містять потужні обмотки з напругою 6-7в. Послідовне з’єднання трьох таких обмоток якраз дасть потрібну напругу. Трансформатори хороші тим, що переносять короткі замикання, дуже надійні і довговічні, однак при цьому мають велику вагу і габарити. Замість трансформатора можна використовувати і більш компактні імпульсні джерела живлення (з тими ж параметрами по напрузі і струму), наприклад, багато переробляють комп’ютерні блоки живлення, підвищуючи вихідну напругу 12в до потрібного для зарядки 15-20в.

Сама ж схема зарядного пристрою досить проста. У ній використовується тиристор bt151-500 в якості регулюючого елемента, замість нього підійде також будь-який інший зі струмом не менше 20а. В процесі роботи тиристор буде нагріватися, тому його потрібно посадити на невеликий радіатор. Особливу увагу варто приділити резистору r1 – при максимальному зарядному струмі на ньому буде виділятися досить велика потужність, 10-15вт, тому тут потрібно використовувати по кілька потужних резисторів, з’єднаних паралельно. Для додаткового охолодження на них можна навіть поставити невеликий радіатор, або використовувати в якості нього стінку корпусу.

Ще один елемент на схемі, який зажадає охолодження – випрямляч після трансформатора, він не показаний на схемі. Використовувати тут можна будь-яку діодну збірку на струм не менше 10а, напруга оптимально взяти 50-100в. Більш високовольтні діодні збірки, як правило, сильніше нагріваються при роботі на великих токах через більшого падіння напруга. Радіатор може бути невеликим, але для надійності його краще встановити. Для регулювань режиму зарядного пристрою на схемі є два підлаштування резистора, для індикації – світлодіод. Акумулятор підключається до виходів “а” за схемою відповідно до полярності, переполюсовка може вивести з ладу акумулятор. Всі інші елементи на схемі – звичайні резистори з конденсатори, конденсатор на 47 мкф повинен бути на напругу не менше 25в, те ж саме стосується конденсаторів в фільтрі після діодного моста (не показані на схемі).

Для складання зарядного пристрою передбачена друкована плата, побачити яку можна вище. Зверніть увагу, що всі силові доріжки мають велику ширину – додатково їх можна залудити хорошим шаром припою, щоб ніде не було втрат напруги і відповідно нагріву, особливо це стосується місць з’єднання проводів з платою. Найнадійніший варіант-намертво впаяти дроти на плату, без зайвих гвинтових кріплень. Самі дроти також повинні бути відповідного перетину, автор використовує 2,5 кв.мм. Для підключення живлення з трансформатора до плати, і 4 кв. Мм. – довгі дроти від зарядного пристрою до акумулятора, що підключається.

До слова, друкована плата може бути виконана простим способом – для цього потрібно лише розмітити розташування деталей на листку, як показано нижче, а потім нанести малюнок доріжок на майбутню плату маркером, для це підійде лаковий, або ж будь-який інший лак, в тому числі для нігтів.

Плата збирається відповідно до схеми, до потрібних деталей прикручуються радіатори, підключаються всі дроти. Для контролю напруги і зарядного струму в таких пристроях дуже зручно використовувати стрілочні головки, які не вимагають харчування і дають дуже наочні показання. На передню панель виводяться всі органи управління, тумблер включення. В якості корпусу підійде будь-який жорсткий короб потрібних розмірів, наприклад, автор використовує корпус від колишнього заводського зарядного пристрою, він вже має стрілочний індикатор на передній панелі і зручну ручку для перенесення. Нижче представлені фото зібраної плати і готового зарядного пристрою. Вдалої збірки!

Детальніше тут.